Ce trebuie sa stii despre noile legi privind energia regenerabila

Ce trebuie sa stii despre noile legi privind energia regenerabila

Ce trebuie să știi despre noile legi privind energia regenerabilă


În contextul global actual, în care lupta împotriva schimbărilor climatice a devenit o preocupare majoră, România și-a intensificat eforturile de a promova utilizarea energiei din surse regenerabile.

Prin Ordonanța de Urgență nr. 163 din 29 noiembrie 2022, Executivul român își propune să îndeplinească obiectivele de reducere a gazelor cu efect de seră într-un mod rentabil și adaptat la circumstanțele proprii ale țării. Ordonanța de Urgență completează cadrul legal necesar pentru promovarea utilizării energiei din surse regenerabile pentru perioada 2021 - 2030. În acest sens, unul dintre obiectivele principale este dezvoltarea sectorului energiei regenerabile prin implementarea proiectelor de investiții finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 6 Energie.


Acest demers legislativ este în strânsă concordanță cu tendințele europene și internaționale în domeniul energiei regenerabile. În 2021, ponderea energiei din surse regenerabile în consumul de energie finală al UE a atins 21%, un progres semnificativ în direcția obiectivului de 32% stabilit pentru 2030. Prin implementarea Ordonanței de Urgență nr. 163, România își propune să se alinieze acestor evoluții și să își consolideze angajamentul pentru un viitor mai verde. Parcurge întreg articolul și descoperă mai multe informații despre acest subiect! [1, 2]

Ce schimbări au fost realizate în legea privind energia regenerabilă?

Ordonanța de Urgență nr. 163/2022 a adus modificări importante la Legea nr. 220/2008, cu principalul scop de a promova utilizarea energiei din surse regenerabile. Într-un context în care întreaga planetă se străduiește să reducă emisiile de gaze cu efect de seră, această ordonanță poate părea doar o picătură în ocean, dar pentru România, ea reprezintă un pas uriaș înainte.

Această ordonanță nu doar că îți oferă, ca utilizator de energie, oportunitatea de a contribui la reducerea efectelor schimbărilor climatice, dar face acest lucru într-un mod rentabil. Ținând cont de mixul energetic specific României și de capacitatea de producere a energiei din surse regenerabile, aceste modificări aduse cadrului legal te ajută să te alături luptei împotriva încălzirii globale.

În plus, Ordonanța de Urgență accelerează implementarea proiectelor de investiții în surse de energie regenerabilă pentru perioada 2021 - 2030. În acest fel, proiectele finanțate prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta 6 Energie pot fi puse în practică mai rapid.

Dar ce înseamnă toate acestea pentru tine, ca utilizator de energie?

  1. Noile reglementări aduc norme noi referitoare la sprijinul financiar pentru energia electrică din surse regenerabile. Acest lucru înseamnă că poți beneficia de finanțare pentru a produce energie, contribuind astfel la un mediu mai curat.
  2. Ordonanța de Urgență stabilește criterii de durabilitate și de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru biocombustibili, biolichide și combustibilii din biomasă. Astfel, se asigură că energia pe care o produci este cu adevărat „verde”.

Mai mult decât atât, modificările introduc criterii mai stricte de durabilitate pentru biocombustibili, simplifică procedura de conectare a instalațiilor la rețea și încurajează utilizarea pe scară largă a energiei regenerabile în transporturi, prin prosumatori și comunități energetice, precum și în încălzire și răcire. [3]

Despre controversa din spațiul public pe tema așa numitei taxe pe soare

Articolului 21 din Ordonanța de Urgență (OUG) a stârnit multe discuții și confuzii în spațiul public, fiind denumit în mod popular „taxa pe soare". Acesta se referă la faptul că cei care produc energie regenerabilă pentru consum propriu vor plăti o taxă de sistem. Acest lucru a fost interpretat ca o taxă pe energia solară deoarece a afectat în principal prosumatorii de energie solară.

În încercarea de a diminua nemulțumirile, Ministerul Energiei a intervenit cu unele clarificări. Acesta a subliniat că taxa se aplică tuturor prosumatorilor, și nu doar celor care produc energie solară prin intermediul panourilor fotovoltaice. De asemenea, a explicat că această măsură este necesară pentru a asigura echilibrul sistemului energetic și pentru a acoperi costurile de transport și distribuție a energiei.

Contextul în care a apărut această controversă este legat de transpunerea în legislația națională a Directivei (UE) 2018/2001 a Parlamentului European și a Consiliului, privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile. Aceasta încurajează statele membre să adopte măsuri de sprijin pentru energia regenerabilă, inclusiv pentru prosumatori. În acest sens, OUG a fost adoptată pentru a transpune această directivă.

O altă problemă importantă de înțeles este riscul de infringement. România risca să fie sancționată de Uniunea Europeană, dacă nu adopta aceste modificări. Infringementul este o procedură legală prin care Curtea de Justiție a Uniunii Europene poate sancționa un stat membru pentru neîndeplinirea obligațiilor sale legale. În cazul de față, dacă România nu ar fi adoptat OUG, ar fi putut fi sancționată cu amenzi semnificative. [4]

Ești prosumator de energie? Iată ce trebuie să știi!

Dacă te afli în situația în care produci și consumi propria energie, provenită din surse regenerabile, atunci ești un prosumator. Această poziție te plasează în centrul unei dezbateri importante în contextul noilor reglementări referitoare la taxarea acestora.

În acest context, este esențial să știi că Ordonanța de Urgență stabilește că autoritățile administrației publice centrale și Agenția Națională pentru Reglementare în Energie (ANRE) pot aplica taxe și tarife nediscriminatorii și proporționale prosumatorilor, în anumite condiții. Astfel de condiții includ situația în care energia autoprodusă este sprijinită prin scheme de ajutor, dacă puterea instalată în centralele electrice ale prosumatorilor depășește 8% din totalul puterii instalate la nivel național după 1 decembrie 2026, sau dacă energia este produsă în instalații cu o putere totală instalată de peste 30 kW. [5] 

Citește mai multe despre compensarea cantitativă a energiei pentru prosumatori

În final, este important să reții că aceste schimbări legislative au un impact profund asupra modului în care energia regenerabilă este produsă și consumată în România. Înțelegerea acestora și adaptarea la noile condiții poate deschide noi oportunități, atât pentru consumatori, cât și pentru producători. 

Surse

 

[1] https://energy.ec.europa.eu/system/files/2020-04/ro_final_necp_main_ro_0.pdf
[2] “Eurostat: Ponderea Energiei Din Surse Regenerabile În Consumul Final a Scăzut În UE În 2021, Pentru Prima Dată / CECCAR Business Magazine.” CECCAR Business Magazine, 2021, www.ceccarbusinessmagazine.ro/eurostat-ponderea-energiei-din-surse-regenerabile-in-consumul-final-a-scazut-in-ue-in-2021-pentru-prima-data-a10784/. Accessed 5 Mar. 2024.
[3] “Ministerul Energiei - a Fost Adoptată Ordonanța de Urgență Pentru Utilizarea Energiei Din Surse Regenerabile.” Energie.gov.ro, 2022, energie.gov.ro/a-fost-adoptata-ordonanta-de-urgenta-pentru-utilizarea-energiei-din-surse-regenerabile/. Accessed 5 Mar. 2024.
[4] Indaco Systems. “Art 21 | Ordonanţă de Urgenţă 80/2013 Actualizat 2024.” Lege5, 2024, lege5.ro/Gratuit/gm3tcnzzgu/art-21-ordonanta-de-urgenta-80-2013?dp=gy2tcmrrge4di. Accessed 5 Mar. 2024.
[5] iLegis CTCE. “ORDONANŢĂ de URGENŢĂ Nr. 163 Din 29 Noiembrie 2022.” Ilegis.ro, 2022, www.ilegis.ro/oficiale/index/act/262191#idArt21. Accessed 5 Mar. 2024.

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!